Методична нарада «Василь Сухомлинський про вчителя»
Мета: знайомити педагогів із висловлюваннями Василя Сухомлинського про професію учителя, властивості педагогічної діяльності, якості педагога-майстра; визначати особистісне ставлення до напрацювань педагога; сприяти підвищенню рівня методичної та фахової майстерності вчителів.
Обладнання: мультимедійна презентація, пам’ятки «Василь Сухомлинський про вчителя».
Людина народжується для того,
щоб залишити по собі слід вічний.
В. Сухомлинський
«Що було найголовнішим у моєму житті? Не роздумуючи, відповідаю: Любов до дітей», - ці слова із книги Василя Сухомлинського «Серце віддаю дітям» стали життєвим і педагогічним кредо їх автора. І той, хто був переконаний, що людина народжується для того, щоб залишити по собі слід вічний, став мірилом майстерності, учителем учителів.
Вашій увазі пропонується методична нарада «Василь Сухомлинський про вчителя».
«Вчительська професія, - це людинознавство, постійне, те, що ніколи не припиняється, проникнення у складний духовний світ людини. Чудова риса – постійно відкривати в людині нове, дивуватися новому, бачити людину в процесі її становлення – один із тих коренів, які живлять покликання до педагогічної праці», - говорив В. Сухомлинський.
Найкращі стосунки були у нього із учителями початкових класів: «Головне завдання початкових класів – це навчити дитину вчитися, сформувати інструмент, без якого дитина стає невстигаючою, нездібною… Цим інструментом є п’ять умінь: вміння спостерігати, думати, висловлювати думку про те, що бачу, роблю, думаю, спостерігаю, читати, писати».
Педагог вважав, що приклад вчителя – жива, сама ефективна наочність у вихованні. Своїм прикладом він надихав учителів на самовіддану творчу діяльність.
Наша праця - формування людини, і це покладає на нас особливу відповідальність, яку ні з чим не зіставити (В.Сухомлинський).
Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, - з людиною ( В. Сухомлинський).
«Несу любов до дитини через все життя...», - говорив той, хто створив для дітей «школу радості».
Які ж властивості педагогічної професії виділяє В. Сухомлинський?
Властивості педагогічної професії:
а) «Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, - з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров'я, розум, характер, воля, громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя»;
б) кінцевий результат праці віддалений в часі;
в) багатофакторність впливів на дитину, «... завдання - боротися за людину, переборювати негативні впливи і давати простір позитивним». Розумний, умілий, мудрий вихователь;
г) «Об'єкт нашої праці - найтонші сфери духовного життя особистості, яка формується, - розум, почуття, воля, переконаність, самосвідомість». Впливати тим же. Найважливіші інструменти впливу - слово, краса довкілля і мистецтва.
Сформулював В. Сухомлинський і якості педагога – майстра.
Якості педагога - майстра:
1) «Учительська професія - це людинознавство, постійне проникнення в складний духовний світ людини, який ніколи не припиняється... Це подив перед багатогранністю і невичерпністю людською»;
2) «... практична педагогіка - це знання й уміння, не тільки доведені до ступеня майстерності, але й підняті до рівня мистецтва... виховувати й відчувати її індивідуальний світ»;
3) «Наріжний камінь педагогічного покликання - це глибока віра в можливість успішного виховання кожної дитини». Терплячість до дитячих слабостей, мудрість в розумінні дитини, конфліктів;
4) «Гармонія серця і розуму» педагога. «Чуйність, сердечна турбота про людину - це плоть і кров педагогічного покликання»;
5) «... Уміння настроювати себе на задушевну розмову з учнем, особливо з підлітком, надзвичайно важливе в тій майстерні педагогічних засобів, яку повинен створити для себе кожний учитель. Це вміння треба виховувати в собі, створювати, удосконалювати, «відшліфовувати», робити тоншим і більш дійовим..., необхідно глибоко проникати в душу дитини, вдумуватися в те, чим вона живе, як вона дивиться на світ, чим є для неї люди, що оточують її».
«Дорогий мій колега, - звертається Сухомлинський до нас із вами, - щоб стати справжнім вихователем, треба пройти цю школу сердечності - протягом тривалого часу пізнавати серцем усе, чим живе, що думає, з чого радіє й чим засмучується ваш вихованець. Це одна з найтонших речей у нашій педагогічній справі».
(Учасникам наради роздаються пам’ятки «Василь Сухомлинський про вчителя». Учителі прочитують висловлювання В. Сухомлинського).
Методична нарада закінчується переглядом відео-ролика «Притча про вчителя».