Меню сайту
Календар
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Софія Русова – педагог, державний діяч, просвітительПедагогічні читання «Софія Русова – педагог, державний діяч, просвітитель»
Кожна держава, що через ті чи інші обставини, дійшла до руїни, може з неї врятуватись, коли добре організує свою єдину національну школу від нижчої до вищої. С. Русова Україна ще й досі переживає вистражданий і виборений процес реабілітації і запізнілого вороття на батьківщину багатьох імен духовних провідників нації, справи і помисли яких були сфальсифіковані, перекручені, несправедливо оговорені, приречені на дискримінацію і гоніння офіційною пропагандою. Серед таких величних імен поряд з Михайлом Грушевським, Михайлом Драгомановим, Симеоном Петлюрою, Іваном Огієнком, Лесею Українкою і славетна Софія Русова, ювілей якої (155 річницю від дня народження) відзначала у минулому році вся прогресивна громадськість. В умовах нашої гіркої історії тавро української націоналістки позбавило українську культуру і педагогіку імені та праць Софії Русової на довгі десятиліття. Повернення С. Русової в Україну співпало з проголошенням незалежності України. 1991 рік ЮНЕСКО оголосило роком Софії Русової – видатного представника української культури, державного і громадського діяча, письменниці, вченого-педагога, історика, етнографа, мистецтвознавця, літературного критика, людини широкої ерудиції, але передусім – палкої патріотки України.
Багато хто з науковців та практиків минулих років та сучасної педагогіки говорить про те, що нашим дітям конче потрібно повернути основи християнської моралі й духовності. Шевченків «Буквар» для українських дітей містив молитви і євангельські тексти – Великий Кобзар був переконаний, що найпершою абеткою для малечі мав бути голос Божий. Саме до цих питань як основи усього виховання повертається і Софія Русова, яка вчить в особі малої дитини поважати людину, хай ще недосвідчену, але повноцінну душею.
В одній із своїх праць Софія Русова писала: «Такому народові, який не має своєї школи й не дбає про неї, призначені економічні злидні й культурна смерть. Ось через що сучасним гаслом усякого свідомого українця мусить бути завдання: рідна школа на Вкраїні».
За період своєї багаторічної педагогічної діяльності Софія Русова створила власну систему виховання, яку згодом визнали університетські кафедри Варшави, Праги, Софії. У її педагогічному доробку такі праці, як «Націоналізація дошкільного виховання» (1912), «Дошкільне виховання» (1918), «Теорія і практика дошкільного виховання» (1924), «Методика початкової освіти» (1918), «Теорія педагогіки на основі психології» (1924), «Дидактика» (1925), «Сучасні течії в новій педагогіці» (1932), «Роль жінки в дошкільному вихованні» (1938); підручники «Український буквар. По підручнику О.Потебні уложила С. Русова» (1906), «Початкова географія» (1911) та багато інших.
Розмірковуючи про роль педагога в національній школі, Софія Русова писала: «В наші часи бути гарним педагогом – це бути справжнім реформатором майбутнього життя України, бути апостолом Правди й Науки. Тільки великими зусиллями таких апостолів Україна матиме чесних діячів-патріотів, вмілих практичних робітників і соціально об’єднану, інтелектуально розвинену народну массу».
Значною є історико-літературна та критична спадщина Софії Русової. З ранніх її праць сюди належать «Странник Григорий Саввич Сковорода. Биографический очерк», «Современная провансальская литература». Неабияке значення для тодішнього читача мали літературно-критичні студії про творчість М. Гоголя, Т. Шевченка, у яких вміло поєднувалося дослідницьке начало з публіцистичною формою викладу. У праці «Николай Васильевич Гоголь: Биографический очерк» письменник постає як людина дуже складна для розуміння, в душі якої співіснували добро і зло, дрібне, нице і величне. Дослідниця збагнула, що якраз через відірваність М. Гоголя від національного ґрунту, органічного середовища, яке живить митця не лише ідеями, соціальними апріоріями, а й генетичними соками національної свідомості, ментальності, письменник залишився любителем української народної поезії, але страшенно далеко відійшов від істинно українського життя. Інтерес для читачів мали літературні огляди С. Русової, де авторка дала глибоку оцінку історичного соціального тла, на якому творилося літературно-мистецьке життя. В літературному процесі XIX століття вона обстоювала самостійність української літератури, викривала шовіністичні нападки на неї. Цю частину доробку літературознавця становлять такі праці, як «Украинская литература в XIX в. 1798-1862 гг.», «Украинская литература 1862-1900 гг.», «Тарас Григорьевич Шевченко - украинский народный поэт. Его жизнь и произведения», «М. П. Драгоманов. Його життя й твори». Широкого розголосу набуло видання «Наші визначні жінки», присвячене життєвому і творчому шляху багатьох видатних постатей українського літературно-культурного життя, - від Ганни Барвінок й Олени Пчілки до X.Алчевської, М. Загірньої, К. Гриневичевої. Софія Русова досліджувала також драматургічну творчість О. Олеся, С. Черкасенка, залишила низку праць про розвиток театральної справи в Україні. Оцінюючи сьогодні роль С. Русової в розвитку педагогічної думки в Україні, можна однозначно стверджувати, що її творчий доробок є внеском у скарбницю не лише української, а й світової педагогіки, що її ідеї – це не лише минуле, вони не обмежені часовими рамками, бо є глибоко науковими, народними, просякнуті ідеями гуманізму, спрямовані в майбутнє. Її думки набувають особливого звучання в час кардинальної зміни підходів до дитини, до філософії освіти і виховання в умовах розбудови України. Вшановуючи внесок Софії Русової у розвиток педагогічної науки та її роль у створенні національної системи освіти, 2005 року Міністерство освіти і науки України запровадило нагрудний знак «Софія Русова». Ним нагороджують наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників за значні особисті успіхи у галузі дошкільної та позашкільної освіти. «Прийдіть, будемо жити задля наших дітей!», – за таким життєвим та педагогічним кредо жила і працювала С.Русова. Нехай же ці слова і для нас із вами стануть визначальними. Підведення підсумків педчитань. |
Пошук
Друзі сайту
Архів записів
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||