П`ятниця, 26.04.2024, 11:27
Вітаю Вас Гість | RSS

ОЗЗСО "Затурцівський ліцей ім. В. К. Липинського"

Меню сайту
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Освітні ідеї Костянтина Ушинського

Педагогічні читання «Освітні ідеї Костянтина Ушинського»

 

Учитель живе доти, доки вчиться.

К. Ушинський

Праця над освітою народу. Скільки подвижників науки і освіти ставили це за мету своєї практичної діяльності, за мету життя впродовж усієї історії нашого народу. А які педагоги і освітяни були у нас ще з часів Київської Руси. Згадаймо «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям» (1096), братські школи, церковних діячів і педагогів: Йова Борецького, Мелетія Смотрицького,  Григорія Сковороду...

Зайве казати, що багатьох з них було просто «привласнено іншими культурами», як делікатно зазначає академік Іван Дзюба, і «їх конче потрібно повернути Україні». Саме в цьому контексті варто  згадати ім’я Костянтина Дмитровича Ушинського — великого педагога, якому належить одне з перших місць серед класиків світової педагогіки.

Як Миколу Гоголя називають великим російським письменником, а Володимира Короленка — визначним російським письменником, так і Костянтина Ушинського у всіх посібниках з історії педагогіки іменують не інакше, як «великим російським педагогом», «основоположником педагогічної науки в Росії». Але якщо Гоголь, Короленко або Бердяєв — завжди пам’ятали свою батьківщину та віддавали їй належне, то Костянтин Ушинський стверджував рішучіше: «Ні, я українець: рід наш старовинний, малоросійський, дворянський.  Всі родичі, діди, дядьки і батьки були українцями, народилися й поховані в українській землі».

Такі колізії часу. Усі джерела про Костянтина Ушинського, видані за радянських часів,  називають його, звичайно ж, російським видатним педагогом і дуже мало де згадується про те, як він уболівав за долю української мови, за долю народних шкіл в Україні, як глибоко відчував кревну спорідненість з рідною землею.

  • Виступ з повідомленням «Українські стежини життя і творчості  Костянтина Ушинського».                                                                       

Справді, його твори безцінні, адже це Ушинський називав педагогіку мистецтвом — «найобширнішим, складним, найвищим і найнеобхіднішим з усіх мистецтв» і переконливо доводив, що «педагогічна практика без теорії — те ж саме, що знахарство в медицині».

Педагогіка не досліджує минулого чи теперішнього, а має на меті створення нового, чого ще  не було. Педагогіку, як вказує Ушинський, не можна назвати наукою у строгому значенні цього слова. Їй неможливо навчитись як математиці, хімії, астрономії.        

З перших днів треба виховувати у дітей ставлення до навчання як до серйозної праці. «Навчати граючись можна тільки дітей до семирічного віку».  А серйозна праця, як вказує великий педагог, завжди важка. Новим звучить в Ушинського принцип поєднання інтересу й відпові­дальності у навчанні.                        

  • Виступ з повідомленням «Педагогічні та дидактичні погляди К. Ушинського».                     

 Особистість вчителя, на думку Ушинського, означає все у справі виховання, тому він повинен бути всебічно підготовленим до вчительської роботи. За переконанням Ушинського, учитель – психолог,  добре знає  психологію дитини, постійно вивчає свого вихованця, щохвилини перебуває у сфері психологічних явищ, обізнаний з науковими основами педагогіки, будує свою діяльності на передових досягненнях педагогічної теорії.

  • Виступ з повідомленням «К.Ушинський  про вчителя та його  підготовку».

Основою виховання підростаючого покоління в дусі патріотизму, любові до Батьківщини та свого народу Ушинський вважав народність і наголошував, що «у кожного народу своя особлива національна система виховання, своя особлива мета і особливі засоби в досягненні цієї мети...», і далі: «будь-яка жива історична народність є найпрекрасніше творіння Боже на землі і вихованню залишається лише черпати з цього багатого й чистого джерела». Як важливо нам сьогодні знати твори Ушинського, вони нам необхідні в добу національного відродження, формування національної самосвідомості і відмови від національної меншовартості, як свіже повітря. Це він, Ушинський, видав неперевершені навчальні книги «Рідне слово» і «Дитячий світ». Сторінки цих творів, а особливо славнозвісний підручник для початкової школи «Рідне слово», що витримав понад 150 видань, засіяні розписами народної педагогіки. У передмові до книги «Рідне слово» Ушинський написав: «Я не думаю, що будь-хто був спроможний змагатися з педагогічним генієм народу».

  • Виступ з повідомленням «К. Ушинський про народність освіти та виховання».

        Сьогодні, в час реформування  в освіті, потрібно не забувати настанову Ушинського: «Якщо педагогіка хоче виховувати людину в усіх відношеннях, то вона повинна спершу пізнати її також в усіх відношеннях». «Вихователь – є художник, вихованець – художній твір; школа – майстерня, де з грубого куска мармуру виникає подібність божества»,  -  говорив педагог.

  • Виступ з повідомленням «К. Ушинський про гармонійний  розвиток та виховання особистості».                                                                                 

        К. Ушинський-педагог робив радісним саме пізнання світу, природи, своїми творами він зацікавлював як маленьких читачів, так  і тих, хто присвятив своє життя педагогічній діяльності.  Він міг бути учителем учителів і в той же час у душі залишатись дитиною. І однаково був цікавим і дітям, і дорослим.

  • Виступ з повідомленням « Літературна творчість К.Д.Ушинського».  

        «Готувати уми! Сіяти ідеї!... Ось наше призначення. Ми живемо не в ті роки, щоб могли діяти самі. Відкиньмо егоїзм, працюймо для нащадків! Збудімо вимоги, укажімо розумну мету, відкриймо засоби, розбурхаймо енергію, діла з'являться самі...», -  писав  К. Д. Ушинський. Нехай же ці слова стануть для нас із вами своєрідним заповітом.

      Підведення підсумків  педчитань.

 

Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz