«Хочеться говорити про урок як про живу істоту», - ці слова належать людині з особливим світосприйняттям, педагогу за покликанням, кандидату філологічних наук, доценту кафедри гуманітарної освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, члену-кореспонденту Ноосферної академії науки та освіти, дипломанту ІІ ступеня Міжнародного конкурсу «Vivat, учитель» Анні-Марії Іванівні Богосвятській. Саме так говорила про урок гостя зі Львову на своїй зустрічі із педагогами Локачинщини, що відбулась у стінах Затурцівської ЗОШ І-ІІІ ст. ім. В.К. Липинського. Майстер-клас «Ранок і вечір уроку літератури» став для вчителів української та зарубіжної літератури шкіл району тим «веселковим тоніком», що додав натхнення, творчості, бажання працювати, вдивляючись не лише у вічі, але й у душу дитини.
Коли урок є актуальним? На це запитання А.-М. І. Богосвятська дає для всіх присутніх несподівану відповідь: «Урок актуальний тоді, коли працюють всі органи чуттів дитини». Коли дитина живе , гармонійно розвивається. Рецепти кольорового, ароматного і навіть смачного уроку літератури може створити кожен учитель, який любить дітей і художнє слово. І, використовуючи тренінгові прийоми занять, Анна-Марія Іванівна ділиться досвідом організації та проведення таких уроків, що уклався завдяки спілкуванню з педагогами – живому (на відкритих уроках, педагогічних семінарах та конференціях, курсах підвищення кваліфікації) та заочному (на сторінках сучасних фахових часописів). Презентуючи такий досвід, педагог-новатор об’єднує, систематизує сучасні різнобарвні ідеї та знахідки в області літературної практики навчання та виховання і розкриває таємниці своєї неповторної індивідуальності, педагогічної майстерності та життєвої мудрості.
Ранок і вечір прожитого дня. Які вони?.. Розвиваємо асоціативне мислення: усі присутні зосереджено пригадують смакові, нюхові, колірні відчуття ранку і вечора, а потім разом дивимося на урок як на день, який потрібно прожити з учнями у всіх його відчуттях. Так виявляються прийоми та форми організації пізнавальної діяльності школярів на початку, в основній частині уроку та у «вечоровій» його фазі. Усе геніальне досить просте, а «організувати» себе відповідно до ритмів природи є втіленням фундаментального принципу сучасної освіти – екологічності: мислити, діяти і жити на планеті у відповідності із Законами Природи. «Сучасній людині, яка підкорила нанотехнології, віртуальну реальність, відкрила штучний інтелект, необхідно наново навчитися говорити з природою на одній мові» (М. І. Богосвятська), тоді робота з художнім твором на уроці літератури має будуватися не за принципом «читай і аналізуй», а за принципом: сприймай всіма органами чуття, асоціюй і твори. Методичними цікавинками такого уроку є «Кольорові привітання», «Рецепт гарного настрою», «Асоціативний пейзаж», «Золота краплинка», «Веселковий тонік», «Зоряне дихання», «Кольорова квітка поезії», «Музика, звуки у назвах творів». «Аромат Джульєтти» і навіть «Ресторан», що поєднують у собі кольоровий, звуковий, смаковий, тактильний та арома-імідж уроку. Кожен із присутніх спробував відчути на колір, звук, смак, запах, дотикові образи геніальний вірш у світовій літературі, де немає жодної метафори, - поезію Тараса Шевченка «Садок вишневий коло хати», написати твір за метафорою. Разом із учителями у творчій лабораторії працювали методист відділу гуманітарних дисциплін Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти Бондарук Л.М. та завідувач районного методичного кабінету В.М. Журавлюк. Педагоги мали можливість придбати методичний посібник та диски з матеріалами пропонованого досвіду. Гостя зі Львову відвідала музей-садибу В.К. Липинського, оглянула виставку «Книга з автографом, подарована музею».
Усе цікаве і яскраве надовго залишається в пам’яті. Сподіваємось, що і ця зустріч для учителів літератури шкіл району буде пам’ятною, а скарбнички їх педагогічної майстерності поповняться елементами досвіду майстра своєї справи А.-М. І. Богосвятської.
|